Bokningsvillkor hos Winstrup Minihotel & Hostel

Bokningen är bindande både för beställare och Winstrup Minihotel & Hostel i och med att den bekräftats av Winstrup Minihotel & Hostel. Bekräftelse sker genom mail.

Winstrup Minihotel & Hostel benämns vidare i bokningsvillkoren som Vandrarhemmet.

Gästen och den som betalar för bokningen är gemensamt ansvariga för kostnader gästen orsakat genom oaktsamhet, bristande omdöme eller enligt villkoren nedan.

Vid bokning skall namn, e-postadress och mobiltelefonnummer lämnas. Vår reception är obemannad och nödvändig information för att checka in skickas i förväg via mail.

Incheckning till ditt rum är möjlig från kl. 16.00 på ankomstdagen. Kommer du tidigare kan du komma in genom entrédörren redan från klockan 14.00 och använda vårt sällskapsutrymme. Utcheckning sker senast kl. 11.00 på avresedagen.

Alla bokningar betalas online i förväg med kreditkort, och betalning kan ske närsomhelst efter att bokningen är mottagen. Bekräftelse på betalning skickas via mail. Betalning via Swish, PayPal eller BG är möjligt efter överenskommelse.

Möjligheten att boka sovplats i kvinnlig sovsal gäller för de av biologiskt kvinnligt kön. Annan könsidentifiering hänvisas till mixade sovsalar eller minihotellet. I de fall då bokning i kvinnlig sovsal ej avser en kvinnlig gäst, förbehåller sig Vandrarhemmet rätten att flytta gästen till annan sovsal.

Vi förbehåller oss rätten att på incheckningsdagen tilldela en annan sovsal än det som bokats eller står i bokningsbekräftelsen. Normalt gör vi detta för att ge gäster en undersäng i ett annat rum och reducera trängsel i en specifik sovsal. Vi kommer dock inte att flytta kvinnor från våra kvinnliga sovsalar till blandade sovsalar utan överenskommelse.

Gratis avbokning kan ske fram till midnatt två dagar innan ankomstdagen och inbetalt belopp återbetalas. Därefter gäller bokningen utan ändring av incheckningsdatum och vistelsens längd. Senare avbokning eller om du inte dyker upp innebär att ingen återbetalning sker. Har du betalat till en bokningskanal hanteras återbetalningar av dem.

Bokningar med ej återbetalningsbart pris återbetalas inte. Datum kan heller inte ändras.

Varje sovalkov är avsedd för 1 person och personliga gäster är inte tillåtna i sovsalarna eller allmänna utrymme. Använd enbart den säng/sängar du blivit tilldelad i incheckningsmailet. Att använda sängkläder från andra sängar än de du blivit tilldelad (eller från lagerhyllor/tvättvagn) debiteras med 250 kr per säng.

För boende i minihotellet ska nyckeln lämnas på utsidan av rummets dörr vid utcheckning. Förlorad eller ej återlämnad nyckeln medför byte av låskolv. Kostnaden för byte och installation debiteras den som bokat rummet.

Att skapa sig tillträde till Vandrarhemmet, använda vandrarhemmets faciliteter eller övernatta utan giltig bokning anser vi vara olaga intrång (om vi inte skriftligt kommit överens om annat) och kommer att polisanmälas. Därutöver debiteras en straffavgift på 5 000 kr för varje person.

Undvik att släppa in personer du inte känner igen genom ytterdörren. Alla gäster med giltig bokning har tillgång till vårt 24 timmars servicenummer, och bör ta kontakt med oss direkt om de har problem. Gäster utan bokning kan ringa numret som finns på anslag både utanför trädörren och glasdörren.

Vandrarhemmet tar ansvar för dig och dina ägodelar endast om skada vållats av vandrarhemmetspersonal. Vandrarhemmet tar inget ansvar för bagage som förvaras i sovsalarna, i receptionen eller i allmänna utrymme. Alla förvaringsskåp på rummen är låsbara och lås finns att köpa av personalen. Låsbar bagageförvaring finns i anslutning till järnvägsstationen.

Gästen ansvarar själv för skada som hen eller personer gästen tagit med sig till vandrarhemmet (inklusive personer som släppts in genom ytterdörren) vållar inom vandrarhemmets lokaler, entré eller parkeringsområde. Stearinljus eller oljelampor med öppen låga är inte tillåtna inom vandrarhemmets lokaler.

Rökning är inte tillåten någonstans på Vandrarhemmet. Gäster som bryter mot detta debiteras en ”smoking fee” på 1 000 kr första gången. Vid upprepning gäller omedelbar utcheckning utan återbetalning. Rökning som utlöser brandlarmet debiteras med ytterligare avgifter (se kostnader för brandkårens besök i nästa stycke).

Gäster som genom oaktsamhet (t ex inte använda köksfläkt vid matlagning, steka matvaror på hög temperatur, rosta bröd i ugnen, rökning, tända stearinljus osv) orsakar att brandlarmet löser ut debiteras en kostnad enligt Räddningstjänstens gällande taxa. Under 2023 är taxan 12 150 kronor mellan 07.00-18.00. Utryckning på övrig tid innebär ytterligare 50% i taxa. I det fall då taxan ändras gäller den nya taxan och debiteras den som orsakat utryckningen. Till detta kommer utryckningskostnad för personal på minst 900 kr (om problemet går att lösa på under 1 timme).

Det är absolut förbjudet att ta ner rökdetektorer, täcka över dem eller på något sätt påverka brandlarmets funktion. All påverkan på brandlarmets utrustning kan medföra nedsatt funktion eller annan driftstörning som i sin tur kan medföra att alla gäster blir utsatta för fara. All påverkan på brandlarmet kommer debiteras med en straffavgift på 5 000 kr.

Husdjur är inte tillåtna utan godkännande i samband med bokning. Extra kostnader kan tillkomma och acceptans av djuret anges i bokningsbekräftelsen.

Bagage får inte förvaras i sängarna p g a risken för spridning av ohyra (t ex vägglöss) och nedsmutsning. Väskor etc. förvaras i skåpen, på avställningsytor ovanpå skåp och förvaringslådor och i bagagehyllor. Vid överträdelse av detta har Winstrup Hostel rätt att debitera extra kostnader för sanering, extra rengöring osv.

Om gästen agerar störande eller inte respekterar dessa allmänna villkor eller ordningsregler förbehåller Vandrarhemmet sig rätten att avhysa gästen utan återbetalning för i bokning resterande nätter och att neka till framtida bokningar från gästen i fråga.

Rabatterbjudande för återkommande gäster är giltigt för bokningar med incheckning inom 12 månader från gästens senaste utcheckningsdatum.

Kameraövervakning sker i reception, lounge samt kök för att förhindra stöld samt ge oss möjlighet att identifiera gäster som inte tar hänsyn till övriga gäster genom att inte följa våra bokningsvillkor eller House Rules.

I samband med bokningen accepterar du att vi samlar in personlig information för att kunna leverera tjänsten du bokat, ta betalt med det kreditkort du angett, samt hanterar dina personuppgifter enligt vår Privacy Policy.

Juridiska personer, myndigheter samt ideella organisationer kan efter överenskommelse betala mot faktura. För alla belopp mindre än 1 500 kr debiteras en administrationsavgift på 250 kr (exkl. moms).